Personaltidningen Försvarets Forum är flerfaldigt prisbelönad och har hjälpt till att stärka en organisation under upprustning. I premiären av Make Your Marks frukostseminarium delade teamet bakom succén med sig av nycklarna till framgång.

Nomineringarna fortsätter att regna över den prisvinnande tidningen vi gör tillsammans med Försvarsmakten. Jonas Terning, vd Make Your Mark, öppnade fredagens frukostseminarium med att överraska med en dagsfärsk nominering för bästa internkommunikation i den prestigefyllda, internationella contenttävlingen Pearl Awards. Kan ett seminarium börja bättre?

Under en inspirerande timme fick vi lyssna till Fredrik Helmertz, redaktör från Försvarsmakten, och Markus Hillborg, Concept Designer från Make Your Mark, när de rörde sig från stort till smått. Alltifrån hur du får mandat internt till valet av typsnitt. Och vi fick fantastisk respons från deltagarna. ”Tack för en briljant start på dagen!”, ”Fredrik Helmertz och Markus Hillborg förtrollade publiken med sina djupgående kunskaper när de berättade om sin prisvinnande tidning, även mycket bra jobbat av vd Jonas Terning som ledde seminariet. Jag är så inspirerad just nu!” var några av kommentarerna vi fick.

Här är 4 takeaways från seminariet om Försvarets Forum

Satsa på bilden
Fånga in läsaren med en stark bild som lockar till läsning, våga lägg budget på högkvalitativa bilder. Och våga låt bilden ta plats – kanske på ett helt uppslag.

Håll integritet internt
Våga tro på din profession som kommunikatör/informatör eller marknadsförare. Många i din organisation kommer ha en åsikt. Lägg tid på att motivera dina åsikter för att lättare få igenom dina beslut nästa gång. 20 år av magkänsla kan vara det som avgör ditt val av bild eller vinkel på en story.

Effektiv storytelling sätter människan först
Du kan berätta om stora skeenden, policybeslut eller organisationsförändringar – men hitta alltid den mänskliga vinkeln och utgå därifrån. Då skapar du igenkänning och personligt tilltal.

Hitta rätt format för just ditt företag
Välj ett format som sticker ut, det kan handla om distribution eller storlek. Försvarets forum har till exempel en storlek som får plats i en ficka på en militäruniform. Fundera över var din målgrupp finns och i vilka situationer du vill att de ska ta del av innehållet.

Vi på Make Your Mark fick blodad tand och kommer att fortsätta med våra frukostseminarier redan nästa månad. Följ oss på Facebook och Instagram för att inte missa nästa tillfälle.