Just nu granskas influencersamarbeten extra mycket och kraven på trovärdighet är höga. På vårt senaste frukostseminarium gästades vi av Ida Antebro, Head of Influencer marketing på Aller Media, och hälsoprofilen Anja Forsnor som gav oss sina perspektiv på ett alltmer växande affärsområde.

–Våga släpp ifrån dig ditt varumärke och lita på din influencer. Tänk på deras läsare i första hand, de behöver trovärdigt innehåll för att fortsätta ha förtroende för profilen, vilket även gynnar ert samarbete, sa Ida Antebro under Make Your Marks frukostseminarium.

Ida Antebro har jobbat i fem år inom influencer marketing, först på Metro och numera på Aller Media. En av hennes 55 profiler i Aller Medias nätverk är Anja Forsnor som bloggar på elle.se. Hon berättade att hon tackar nej till samarbeten om det inte stämmer med vad hon skulle ha skrivit om utan att få betalt, eller om upplägget känns alltför styrt från kunden.

– Var öppen och hör vad profilen skulle vilja berätta kring ert företag eller er produkt. Bestäm inte exakt vilka kanaler ni vill synas i och var alltid öppen med vilka andra profiler som är med i kampanjen samtidigt, sa Anja Forsnor.

Till dig som missade vårt frukostseminarium har vi samlat fem tips från Ida och Anja.

5 tips till framgångsrika influencersamarbeten:

1. Ställ krav på era influencers
Vad vet de om sin målgrupp? Vad händer med relationen när ni ej längre betalar för den? Är ni en bra match så kommer profilen att hjälpa dig att utveckla ditt företag. De ska inte bara visa er produkt, utan berätta djupare varför de valt just denna produkt.

2. Influencers är innehållsskapare, inte reklamytor
Släpp in dem tidigt i den kreativa processen kring kampanjen. De lägger oftast ner väldigt mycket tid på bilder och texter, se över hur ni kan få ut så mycket som möjligt av innehållet och kanske använda det i era kanaler.

3. KPI, KPI, KPI, vad vill ni ha ut av samarbetet?
Gör hemläxan först, så blir resultatet mycket, mycket bättre. Sätt tydliga mål och utvärdera sedan resultatet. Berätta också för din influencer eller mediabyrå vilka krav du har på dig uppifrån.

4. Från produkt till tjänst
Tidigare har fokus varit på produkt och snabb konvertering, men vi går mot mer och mer långa samarbeten. Hela marknaden tänker mer långsiktigt vilket innebär att det finns potential för att göra innehåll kring större tjänster. Läsaren behöver mer tid att bli övertygad att byta tjänst för till exempel ekonomi eller telefoni till skillnad från att exmeplevis klicka hem skönhetsprodukter, därför behövs längre och djupare samarbeten.

5. Bloggens comeback
Förr kallades influencers kort och gott bloggare. Numera har de flesta profiler en stark närvaro på många plattformar. Men sociala medier blir allt svårare att styra över i och med att algoritmerna bestämmer vad som visas. Därför spår Ida Antebro bloggens comeback i och med att blogginlägg går att sökoptimera, och innehållet finns kvar och går att söka på under lång tid.

Tack till Ida Antebro, Anja Forsnor och till dig som var med på vårt frukostseminarium. Följ oss gärna i sociala medier för att bli inbjuden till nästa seminarium!