INSTAGRAM FACEBOOK VIMEO
SE | ENG

Alla nyheter

Alla pratar om miljön, men hur kopplar man content till KPI? Var går gränsen mellan genuint engagemang och greenwashing? Och kan ansvarsfull kommunikation till och med bidra till en bättre värld?

Hamburgerkedjan Max har länge lyft sina insatser inom klimatkompensation medan energibolaget E.ON vill bli betraktade som en samhällsaktör inom hållbarhet. 2017 prisades båda företagen som Sveriges mest hållbara varumärke inom respektive bransch – men vad har hänt sedan dess? Hur sticker man ut när alla konkurrenter pratar om klimatet? Och hur hanterar man att bli beskylld för greenwashing?

Kom och lyssna när vår vd Jonas Terning samtalar med Karin Rosell, marknadschef på E.ON och Tobias Karlsson, marknadschef på Max om att kommunicera den hållbara resan på ett trovärdigt sätt.

Tid: Fredag 26 april. Frukost och nätverkande från kl 08.00. Seminarium 08.30-09.30

Plats: Make Your Mark, Birger Jarlsgatan 61, vån 6. (Jarlahuset)

OSA: Senast 22 april, mejla mattias.jalmestal@makeyourmark.se

Varmt välkommen!

OTW-veteranen Michael Jonsson har värvats till Make Your Mark och utsetts till chefredaktör och ansvarig utgivare för samtliga titlar av Lärarförbundets förbundsstyrelse. Vid sin sida har han Markus Thunberg som digital chef. Make Your Mark tar över produktionen av Lärarförbundets sju tidningar. Och nu är det klart vilka som kommer att leda arbetet.

Make Your Mark värvar en av OTW:s tyngsta och mest prisbelönta medarbetare med stor erfarenhet av förändringsprocesser. Tillsammans med Markus Thunberg, som tidigare drivit digitala omställningar på Expressen och Aller media, kommer Michael Jonsson att leda genomförandet av en digital utveckling av Lärarförbundets titlar.

Michael Jonsson har tidigare ansvarat för utvecklingen av fackförbunden Jusek och Lärarnas Riksförbunds tidningar och digitala kanaler. Han har också varit ansvarig för arbetet med Barncancerfonden, Hjärtebarnsfonden, TV4, PTK samt varit chefredaktör för Motormännens tidning Motor. Michael Jonsson har en gedigen journalistisk bakgrund från drygt tio år som redaktör på Expressen samt redaktionschef och stf ansvarig utgivare på tidningen Dagen.

– Avgörande för förbundsstyrelsens val har varit att den person som blir ansvarig utgivare står för kvalitetsjournalistik och innovation. Vi har stora förväntningar på att Michael Jonsson med sin mångåriga erfarenhet som chefredaktör och från redaktionell utveckling snabbt driver den digitala utvecklingen framåt och kommer ännu närmare våra medlemmar, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande i Lärarförbundet.

– Jag är grymt taggad och motiverad att ta mig an uppdraget att ge lärarna Sveriges bästa medlemsjournalistik, genom fortsatt hög nivå på journalistiken och genom att finnas tillgängliga för Lärarförbundets medlemmar där de befinner sig genom en ökad digitalisering, säger Michael Jonsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Lärarförbundets tidningar.

Digitala chefen Markus Thunberg, i dag digital utvecklare på Make Your Mark, har en gedigen erfarenhet av att driva digital transformation och journalistik från redaktionella ledningspositioner på Expressen och Aller media. Som tidigare sajtansvarig digital redaktör och redaktionschef på Café ledde Markus en framgångsrik digital omställning av magasinet. Sedan tidigare har Markus erfarenhet från nyhetsarbete på Sundsvalls Tidning och Aftonbladet. Markus uppdrag blir att säkerställa att Sveriges lärare erbjuds journalistik av högsta klass – i samtliga digitala kanaler.

Den nya redaktionen inkluderar nio före detta medarbetare från Lärarförbundets tidigare redaktioner som ansluter under olika former. Dessutom tillkommer ett antal externa nyrekryteringar och flera tillsättningar från Make Your Mark. Därtill har ytterligare ett tiotal journalister från Lärarförbundets tidigare redaktioner visat intresse att skriva för det nya bolaget.

– Vi har en stark organisation på plats för att driva Lärarförbundets tidningar med gedigen erfarenhet av skolfrågor, medlemsjournalistik och digitaliseringsprocesser. Därmed kan vi säkerställa en hög redaktionell kvalitet och trovärdighet i produktionen direkt från start, både i print och på sikt även alltmer i digitala kanaler, säger Jonas Terning, vd för Make Your Mark.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Terning, vd Make Your Mark
Mejl: jonas.terning@makeyourmark.se
Michael Jonsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Lärarförbundets tidningar
Mejl: michael.jonsson@makeyourmark.se
Niklas Kjellberg, pressekreterare Lärarförbundet
Mejl: niklas.kjellberg@lararforbundet.se Tel: 072-531 50 31

South by Southwest i Texas är tveklöst det mest intressanta forumet för omvärldsanalys just nu. Anders Rask från byrånätverket Ahead, tillika styrelseordförande för Make Your Mark, kom direkt från Austin till vårt frukostseminarium och lyfte de viktigaste framtidsspaningarna från den hypade festivalen.

Festivalen sägs vara världens mest spännande branschevent för folk inom kultur, design, media och tech – men vilka trender talades det mest om som kommer påverka oss under lång tid framöver? Baserat på tre stora trendrapporter som presenterades under olika seminarium på SXSW berättade Anders Rask om vad han tog med sig.

Utomhusscenen mitt i Austin där många konserter under SXSW ägde rum.

Här är 4 övergripande trender du bör ha koll på

1. Artificiell intelligens – den nya revolutionen

Försäljningen av nya smartphones har redan stannat av. I dag finns det istället cirka 1000 olika typer av wareables, det vill säga smarta hjälmar, glasögon, bälten, hörlurar, ringar, kläder. Även tattoables, thinkables och in-body chip vilka mer och mer kommer styras via röst och rörelse. I dag är de beroende av en smartphone eller dator för att samla data, men det kommer att ändras.

Tycker du att det är svårt att komma ihåg dina lösenord på hundra olika ställen? I framtiden kommer de inte behövas! Biometric scanning, det vill säga faceprints, voiceprints, emotional recognition och till och med bone recognition kommer bara bli säkrare. Nackdelen: Din personliga data är inte längre privat. Vare sig du vill det eller ej samlas din personliga data in varje dag, och mer kommer det bli. Det finns nio stora tech-företag i världen – sex amerikanska och tre kinesiska – som kommer dominera framtiden för artificiell intelligens.

The G-mafia (USA)
Google, Microsoft, Amazon, Facebook, IBM, Apple
BAT (Kina)
Baidu Alibaba, Tencent

AI jämförs med den Industriella revolutionen som gav oss elektricitet överallt – men nu är det vår personliga data som skapar strömmen

Hitchiker går genom registreringen på SXSW.

2. Empati som strategisk affärsmodell

HBO har tillsammans med Röda Korset skapat kampanjen Bleed for the throne, där besökarna uppmanades att lämna blod. Alla som gjorde det fick därmed vara med och tävla om att få uppleva inspelningen av de sista avsnitten av Game of Thrones. Kampanjen blev en global succé.

Ett annat exempel hämtades från Storbritannien, där matvarobutiken Tesco skapade en speciell kassa för de kunder som tar extra lång tid på sig att lägga upp varor på bandet och betala, i samarbete med en förening för demenssjuka. För att underlätta för konsumenter – inte minst synskadade – att särskilja schampo från balsam, skapade Herbal Essences ett mönster som liknade punktskrift på sina flaskor. På samma tema öppnade Starbucks en butik där alla i personalen kan teckenspråk.

Den här typen av empatiska affärsmodeller och initiativ kommer vi se ännu mer hos företag i kampen för att sticka ut från mängden.

3. Feminism – never goes out of style

Tycker du att feminismen, metoo-rörelsen och snacket om jämställdhet har tagit stor plats de senaste åren? Det kommer bara bli starkare. Hela festivalen genomsyrades av en genuin diskussion om jämställdhet och på scenerna var män och kvinnor lika representerade. Jämställdhet och feminism förblir alltså aktuella ämnen i samhällsdebatten – liksom i kommunikation – i flera år framöver.

Festivaldeltagare på Chunghas konsert under SXSW. Foto: Dave Pedley/Getty Images

4. Vikten av att bygga förtroende

Vi konsumenter letar mer och mer efter det som är äkta. I bristen på tillit tenderar vi att blicka bakåt på varumärken med lång historia, till exempel är vi många som går tillbaka till analogt lyssnande på musik, klassiska spel eller leksaker, enkla retrotelefoner eller maskiner med så få funktioner som möjligt. Här finns goda möjligheter för nya entreprenörer att samarbeta med etablerade varumärken genom att ta vara på konsumenternas varma känslor för nostalgi.
I och med att vi i dag har nästintill obegränsade valmöjligheter när det kommer till information och produkter blir det mänskliga urvalet en usp. Det vill säga att om du som producent kan underlätta för konsumenten genom att ge dem färre, men mer genomtänkta och skräddarsydda alternativ, kan det skapa ett efterlängtat värde i kontrast till det algoritmstyrda urvalet vi blivit alltmer vana vid.

De 3 trendrapporterna som presenterades under SXSW:
Future today Institute 2019
Non Obvious Trends av Rohit Bhargava
Trust in 2019 av Neil Paricha (se klipp nedan)

Ladda ner Make Your Marks egen trendrapport här. Och missa inte nästa frukostseminarium – anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.

På Make Your Mark är vi experter inom consumer content marketing och jobbar med några av Sveriges mest kända varumärken, som till exempel Klarna, Stadium, E.ON och Försvarsmakten. Vi växer just nu så det knakar och söker flera nya kompetenser, däribland en Performance Manager.

I den här rollen kommer du att:
– Arbeta på prisade byrån Make Your Mark, Årets Contentbyrå 2017 och 2018.
– Ha en unik och värdefull spetskompetens som kommer göra dig till den självklara experten vad gäller att mäta, optimera och följa upp effekten av det innehåll vi skapar till för våra kunder.
– Vara beredd på att hjälpa till i vitt skilda sammanhang; från databaserat researcharbete till analys av effekt- och räckviddssiffror och mer därtill.

Vi tror att du:
Har förståelse kring hur man kan utveckla och skapa kommunikation och innehåll utifrån de insikter som data ger.
– Har en förmåga att leverera nya insikter och öppna nya dörrar till de kreativa och innehållsproducerande teamen.
– Är ödmjuk och kan förklara komplexa samband på ett lättbegripligt sätt, både internt och externt.
– Förstår värdet av att jobba mot uppsatta mål och KPI:er.
– Kan presentera och sammanfatta stora datamängder på ett tydligt och lättförståeligt sätt.
– Är en van användare av de vanligaste analysverktygen på marknaden.
– Är en avancerad användare av sociala medier och förstår varje kanals styrka och svaghet.
– Har erfarenhet av att jobba med köpt medieutrymme i sociala kanaler.
– Kan på ett systematiskt sätt följa upp, analysera och optimera innehåll i sociala medier.
– Förstår vikten av att anpassa budskap efter kanal och målgrupp.
– Är snabb på bollen vad gäller att testa nya funktioner som dyker upp och ser möjligheterna med att använda dessa för att skapa ett bättre innehåll.
– Är initiativrik, självgående och ansvarstagande.

Bonuspoäng för:
– Erfarenhet av att vara med i pitcher.

Om oss:
Vi sitter på Birger Jarlsgatan 61 i centrala Stockholm, är ca 55 st och har två år i rad vunnit Årets Contentbyrå. Vi är experter på consumer content marketing och arbetar med några av Sveriges mest kända varumärken, organisationer och myndigheter, som exempelvis Försvarsmakten, Klarna, E.ON, Apotek Hjärtat och Unionen. Vi är trevliga. Vi tror på jämställdhet, mångfald, kreativitet och laganda – både internt och i relation med våra kunder.

Låter detta intressant? Sök här!

 

Vill du läsa mer om hur vi jobbar på Make Your Mark? Då kan du klicka dig vidare här.

Vi på Make Your Mark är experter inom consumer content marketing och nu söker vi en självgående digital redaktör som har intresse och erfarenhet av att skapa inspirerande och engagerande content. Du är en vass skribent som är van att arbeta digitalt.

I den här rollen kommer du att:

– Arbeta på prisade byrån Make Your Mark, Årets Contentbyrå 2017 och 2018.
– Arbeta med flera olika kunder samtidigt och därför vara duktig på att hantera din egen tid.
– Skriva inspirerande och informativa texter som håller hög journalistisk nivå.
– Skapa engagerande content som möter våra och våra kunders höga krav.
– Arbeta digitalt och med olika former av content, som video, text, bild och audio, via olika publiceringskanaler.

Vi tror att du:

– Är initiativrik, självgående och ansvarstagande.
– Är en vass skribent som både kan formulera korta smarta inlägg och skriva längre texter.
– Är van att arbeta digitalt och är nyfiken på trender inom digital marknadsföring, kommunikation och journalistik.
– Förstår vikten av att anpassa budskap efter kanal och målgrupp.
– Är snabb på bollen vad gäller att testa nya funktioner som dyker upp och ser möjligheterna med att använda dessa för att skapa ett bättre innehåll.
– Har utbildning inom journalistik, marknadsföring eller kommunikation.

Bonuspoäng för:

– Färdigheter i WordPress och Adobe Creative Suite (Premiere, Photoshop, After Effects).
– Erfarenhet av att arbeta i olika digitala publiceringssystem.
– Erfarenhet av att vara med i pitcher.

Om oss:
Vi sitter på Birger Jarlsgatan 61 i centrala Stockholm, är ca 55 st och har två år i rad vunnit Årets Contentbyrå. Vi är experter på consumer content marketing och arbetar med några av Sveriges mest kända varumärken, organisationer och myndigheter, som exempelvis Försvarsmakten, Klarna, E.ON, Apotek Hjärtat och Unionen. Vi är trevliga. Vi tror på jämställdhet, mångfald, kreativitet och laganda – både internt och i relation med våra kunder.

Låter detta intressant? Sök här!

 

Här kan du få veta mer om vad vi gör! 

    Google Analytics