INSTAGRAM FACEBOOK VIMEO
SE | ENG

Alla nyheter

Vår nye Head of Strategy & Performance Alex Råberg tar tempen på företagens kommunikation och har ställt sin diagnos. Så botar du dig från branschens senaste epidemi – resultatsjukan.

Föreställ dig valfri branschgala. Pris efter pris delas ut till den bästa, mest kreativa och/eller effektfulla kommunikationen. Motiveringarna innehåller oftast något i stil med ”videon fick 100-tusentals visningar på YouTube” eller ”inläggen i sociala medier sågs av X tusen personer”. Eller den mest häpnadsväckande av alla ”kampanjen skapade ett enormt engagemang hos målgruppen”. Känns det igen? Tänkte väl det.

Trots att kommunikationsbranschen på det stora hela är innovativ, framåtsyftande och välmående verkar det som att vi fortfarande har väldiga problem med att förstå skillnaden mellan resultat och effekt. Det strösslas med likes, delningar, kommentarer och räckvidd på ett sätt som får en att tro dessa mått är sända från en högre makt och kommer hjälpa vartenda företag (och dess allierade byråer för den delen) att nå nya höjder. I själva verket är det inte så enkelt. Tvärtom är det väldigt sällan som antal startade strömmar på ett videoklipp, eller räckvidden på ett Facebook-inlägg, säger något om hur de övergripande affärsmålen påverkas. Men varför har vi då så lätt att fastna – och nöja oss – vid dessa siffror?

Förutom det uppenbara, att det är enkelt att mäta, är det ju faktiskt fullt mänskligt att bli glad när gilla-markeringarna rullar in. Och glad vill man ju vara! Så hur kan vi använda de ganska rudimentära resultatmått som vi ofta slänger oss med för att säga något om vad effekten faktiskt är?

Kanske är det så att det där inlägget som fått hundratals likes på Facebook faktiskt säger något mer? Kanske har det blottlagt den magiska formeln som innebär att vi framöver kan skapa fler inlägg av samma karaktär, vilket i sin tur kan bidra till ett växande engagemang kopplat till vår närvaro på Facebook?

Ett engagemang som i sin tur kan leda till att vår likability eller consideration ökar. Och från ökad likability eller consideration vet vi ju alla att vägen till fler leads eller ökad kundnöjdhet faktiskt är inom räckhåll.

Och nöjda kunder tenderar som bekant att besitta en högre betalningsvilja än missnöjda kunder. Och med kunder som inte drar sig för att betala lite extra kan ju faktiskt vinstmarginalen på sista raden påverkas om alla kort spelas rätt. Eller så kanske omsättningen kan få sig en skjuts i rätt riktning?

Oavsett vad de övergripande affärsmålen är så går det faktiskt att koppla dem till visningar, likes eller delningar. Det kräver tålamod och kunskap. Men i gengäld kanske vi äntligen kan få slippa formuleringar som ”ett enormt engagemang i målgruppen” och istället få reda på vilken effekt som kommunikationen verkligen har.

Det är snart 2019. Är det inte dags att vi lovar varandra att vi lär oss skillnaden på resultat och effekt och börjar kommunicera effekten av resultaten för att bevisa att er kommunikation verkligen gör skillnad.

Read More

En 125-årig tidskriftstradition utvecklades till ett modernt magasin. Eller rättare sagt tre stycken; Hundsport, Jakthund och Utställning.

– Det känns otroligt roligt att vi har fått det här priset, en bekräftelse på vårt hårda arbete. Men det viktigaste är fortfarande vad läsarna tycker! säger Lotta Skoog, marknadschef på Svenska Kennelklubben på fredagens frukostseminarium.

Gästerna letade sig in från kylan till vårt frukostseminarium på fredag morgon. Vd Jonas Terning hälsade välkommen och intervjuade marknadschef Lotta Skoog på Svenska Kennelklubben och vår redaktör Lotte Ivarson Sandén med anledning av det prestigefyllda Tidskriftspriset för Årets omgörning 2018. När Svenska Kennelklubben (SKK) kände att det var dags att göra en förändring i medlemskommunikationen vände de sig till Make Your Mark. Tidningen Hundsport speglade inte hela verksamheten och behövde anpassas efter målgrupperna och bli mer inkluderande.

– Vi ville jobba med proffs och hade höga krav när vi knackade på dörren hos Make Your Mark. Målet var en bredare läsekrets och vi lyssnade in målgrupperna via läsarundersökningar bland våra 300 000 medlemmar. Resultatet la grunden till omgörningen, sa Lotta Skoog.

Tre tidningar, 8 utgåvor och en upplaga på 81 500 exemplar. Det är en omfattande produktion Make Your Mark gör tillsammans med Svenska Kennelklubben.

SKK hade initialt tre workshops hos Make Your Mark med 10-15 personer där ledning, kommunikatörer och ordföranden för organisationen var representerade.

– Vi ville ha drivande människor som trodde på det vi ville göra med tidningen. Kombinationen erfarenhet samt inställning är viktig. Det blev en väldigt bra mix, vi kan hundar och Make Your Mark kan tidningsmakeri, sa Lotta Skoog.

Framgångsfaktorerna bakom den prisvinnande omgörningen är radikal förändring, bra journalistik, tilltalande form som fångar läsaren och ett tacksamt ämne.

– Stort engagemang från redaktionen, uppdragsgivare och läsare är också viktigt. Vi har verkligen gjort arbetet tillsammans, sa Lotte Ivarson Sandén, redaktör på Make Your Mark.

4 värdefulla råd till dig som vill påbörja ett förändringsarbete tillsammans med extern byrå

1. Förankra.
Gör ett ordentligt förarbete internt, förankra förändringen med rätt personer inom organisationen/företaget. Ha klart för er vad ni vill. Prata med era målgrupper.

2. Respekt för tiden.
Även om du jobbar med byrå så krävs det tid från er internt. Det tar mer tid än man tror, men ger mycket att vara med i ett utvecklingsarbete.

3. Tydliggör arbetsfördelningen.
Ha en tydlig gränsdragning mellan inhouse och externt. Hitta ett bra och transparent verktyg för det. Lägg ordentlig tid på strukturen och arbetsfördelningen innan ni sätter igång. Sedan kan man vara flexibel längs vägen.

4. Ha tålamod
Alla kanske inte blir nöjda direkt, utan behöver mer tid på sig att uppskatta förändringen. Att delta i tävlingar (som till exempel Tidskriftspriset) är inte så dumt för att få bekräftelse internt.

Vinnargänget bakom Hundsport på Tidskriftsgalan 2018 efter prisutdelningen för Årets omgörning.

 

Håll utkik efter nästa frukostseminarium i januari 2019!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev Make Your Mark Insights, och följ oss på Facebook och Instagram

Personaltidningen Försvarets Forum är flerfaldigt prisbelönad och har hjälpt till att stärka en organisation under upprustning. I premiären av Make Your Marks frukostseminarium delade teamet bakom succén med sig av nycklarna till framgång.

Nomineringarna fortsätter att regna över den prisvinnande tidningen vi gör tillsammans med Försvarsmakten. Jonas Terning, vd Make Your Mark, öppnade fredagens frukostseminarium med att överraska med en dagsfärsk nominering för bästa internkommunikation i den prestigefyllda, internationella contenttävlingen Pearl Awards. Kan ett seminarium börja bättre?

Under en inspirerande timme fick vi lyssna till Fredrik Helmertz, redaktör från Försvarsmakten, och Markus Hillborg, Concept Designer från Make Your Mark, när de rörde sig från stort till smått. Alltifrån hur du får mandat internt till valet av typsnitt. Och vi fick fantastisk respons från deltagarna. ”Tack för en briljant start på dagen!”, ”Fredrik Helmertz och Markus Hillborg förtrollade publiken med sina djupgående kunskaper när de berättade om sin prisvinnande tidning, även mycket bra jobbat av vd Jonas Terning som ledde seminariet. Jag är så inspirerad just nu!” var några av kommentarerna vi fick.

Här är 4 takeaways från seminariet om Försvarets Forum

Satsa på bilden.
Fånga in läsaren med en stark bild som lockar till läsning, våga lägg budget på högkvalitativa bilder. Och våga låt bilden ta plats – kanske på ett helt uppslag.

Håll integritet internt.
Våga tro på din profession som kommunikatör/informatör eller marknadsförare. Många i din organisation kommer ha en åsikt. Lägg tid på att motivera dina åsikter för att lättare få igenom dina beslut nästa gång. 20 år av magkänsla kan vara det som avgör ditt val av bild eller vinkel på en story.

Effektiv storytelling sätter människan först.
Du kan berätta om stora skeenden, policybeslut eller organisationsförändringar – men hitta alltid den mänskliga vinkeln och utgå därifrån. Då skapar du igenkänning och personligt tilltal.

Hitta rätt format för just ditt företag.
Välj ett format som sticker ut, det kan handla om distribution eller storlek. Försvarets forum har till exempel en storlek som får plats i en ficka på en militäruniform. Fundera över var din målgrupp finns och i vilka situationer du vill att de ska ta del av innehållet.

 

Vi på Make Your Mark fick blodad tand och kommer att fortsätta med våra frukostseminarier redan nästa månad. Följ oss på Facebook och Instagram  för att inte missa nästa tillfälle.

Har du frågor, tips eller glada hejarop kring våra frukostseminarier? Mejla mattias.jalmestal@makeyourmark.se

 

Mitsubishi har samarbetat med äventyraren och föreläsaren Renata Chlumska i fem års tid, och nu fördjupas samarbetet genom fem kampanjfilmer. Marknadschef Christina Holmberg är mycket nöjd över resultatet.
– Renata är en genuin och inspirerande person, det har Make Your Mark lyckats förmedla.

Tre barn, ett hus, ett hektiskt arbetsliv – och så de mäktiga äventyren. För att förenkla sitt liv kör Renata Chlumska en Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid. Det vill Mitsubishi förmedla genom kampanjfilmer producerade av Make Your Mark.

– Ingen kan göra allt men alla kan göra något för att leva lite mer klimatsmart. Valet av bil är en sådan sak. Vi vill visa konsumenter att vardagslivet med en laddhybrid är enkelt samtidigt som du gör en insats för miljön. Det gör vi med hjälp av content med en intressant person som Renata. Filmerna har en fantastisk kvalitet, säger Christina Holmberg, marknadschef på Mitsubishi.

Till kampanjen har Make Your Mark producerat längre varumärkesbyggande filmer, samt ett antal korta fråga/svar-filmer för sociala medier. Samarbetet mellan Make Your Mark och Mitsubishi sträcker sig fem år tillbaka i tiden och har inneburit ett livsstilsmagasin riktat till konsumenter, men nu gör man en gemensam satsning och adderar rörligt innehåll.

– Vi tänkte symboliskt och ville skapa känslan av att maximera livet med hjälp av bilen. Vi ville även komma närmare Renata vilket jag tycker att vi lyckades med. Hela teamet blev väldigt inspirerade och vi hoppas att tittarna känner likadant, säger producent Linn Svalin på Make Your Mark.

– Dagens konsumenter översköljs av innehåll av väldigt varierande kvalitet. Men här lyckas vi förhoppningsvis nå fram till dem med en blandning av inspiration och information. Att filmserien dessutom knyter samman med Mitsubishis övriga marknadsaktiviteter runt sponsring, influencersamarbete och produktlansering visar på ett väldigt konkret sätt hur kloka marknadsförare kan dra nytta av content marketing, säger Jonas Terning, VD Make Your Mark.

Under hösten kommer fem avsnitt släppas, de första två filmerna ligger nu ute på Youtube.

Här är första avsnittet:

Arbetsgrupp Make Your Mark:
Regi: Andrej Landin
Producent: Linn Svalin
Foto/redigering: Johan Forsberg
Ljud: Erik Johansson, Apear
Gaffer: Daniel Hjellum
Produktionsassistent: Agnes Nobel

Marknadschef Mitsubishi: Christina Holmberg
Kreativt ansvarig Mitsubishi: Daniel Kullander Mantilla

För tredje året i rad är personaltidningen Försvarets Forum nominerad i The International Content Marketing Awards (CMA). Vi firar och håller tummarna!

– Det är en stor ära för oss på Make Your Mark att bli nominerade, men samtidigt välförtjänt. Juryn för CMA består av världsstjärnor inom content marketing och därför är det kul att se att högsta nivå i Sverige även håller högsta nivå internationellt, säger Jonas Terning, vd Make Your Mark.

Missionen med personaltidningen är att spegla en modern Försvarsmakt som är en del av samhället och i takt med tiden, en välkomnande organisation som inrymmer män och kvinnor med varierande bakgrund och erfarenheter. Ett koncept som resulterat i flertalet nomineringar och priser världen över, bland annat ett silver i samma kategori av CMA 2015.

– Arbetet med den här tidningen är ett rent nöje för oss på Make Your Mark. Ett speciellt tack till Försvarsmaktens skickliga fotografer som gör att Försvarets Forum innehåller bildjournalistik av högsta klass, säger Markus Hillborg, Concept Designer på Make Your Mark. 

CMA korar de bästa contentlösningarna inom 28 olika kategorier. Alla typer av kanaler och material – från film, webbsidor och mobil/surfplatta till print, sociala medier-kampanjer och hela integrerade varumärkeslösningar – tävlar mot varandra på lika villkor. I år har över 400 bidrag kommit från 130 byråer världen över.

Försvarsmaktens Forum finns som pappersmagasin och som intern app.

Vinnaren utses på plats i London den 27 november.

Läs mer om CMA och samtliga nominerade.

    Google Analytics