INSTAGRAM FACEBOOK VIMEO

Alla nyheter

Trots coronans kraftiga påverkan på näringslivet slår content- och kommunikationsbyrån Make Your Mark rekord för verksamhetsåret 2019/2020 med kraftig tillväxt i omsättning, byråintäkt och vinst.

Content- och kommunikationsbyrån Make Your Mark har haft en kraftig tillväxt de senaste åren, och när bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2019/2020 nu publiceras visar de på ännu ett rekordår:

Omsättningen blev 114 MSEK, en ökning med +30 MSEK och 36 % från föregående år. Byråintäkten blev 61 MSEK, en ökning med 19 MSEK och 45 % från föregående. Rörelseresultatet blev 15 MSEK, en ökning med 9 MSEK och 150% från föregående år.

Resultatet ger en rörelsemarginal på byråintäkten på 25%.
– Vinst med vettiga marginaler är viktigt för oss som arbetsgivare, och som partner. Det betyder långsiktighet och stabilitet i oroliga tider, samtidigt som det ger oss utrymme att vara kreativa och modiga i våra uppdrag, säger Jonas Terning, VD.

Under året har Make Your Mark ej behövt permittera och istället kunnat fokusera på nyrekryteringar inom strategi, design och rörlig bild. Byrån har även expanderat till Åre/Östersund samt initierat och lanserat en rad nya samarbeten för bland andra Vattenfall, Volvo Cars och Lärarförbundet.

– Man ska vara ödmjuk inför att det finns inslag av ren och skär tur med kundlistan när man slår rekord i skuggan av något så oförutsägbart som en pandemi, men tittar man djupare har vi pre- corona gjort medvetna strategiska satsningar som nu visat sig falla väldigt väl ut.

En förklaring till Make Your Marks rekord går att finna i bredden av uppdragsgivare under året. Där blandas digitala spjutspetsföretag vars verksamhet intensifierats av corona-pandemin – till exempel Klarna, Bambuser och Netflix – med medlemsorganisationer och fackförbund som Lärarförbundet, Unionen och Svenska Kennelklubben. De senare står för lojala långsiktiga engagemang, och har en tidshorisont som sträcker sig bortom närmaste kvartalet.

Dessutom har Make Your Mark valt att satsa på det interna kulturarbetet, och fortlöpande kompetensutveckling.
– Då vi under stora delar av året valt att betrakta vårt fysiska kontor som mer eller mindre stängt har vi brottats med hur vi kan bibehålla känslan av tillhörighet, trygghet och gemenskap. Där har vår satsning på ett internt kultur- och kompetensutvecklings- program som initierades för ett år sedan verkligen hjälpt till. Att programmet är medarbetardrivet gör hela skillnaden. Vi är inte bättre än vad våra medarbetare gör oss, säger byråchefen Karin Hallerbäck.

I början av 2021 lanserar Make Your Mark även en ny hemsida, samt en trendrapport som med avstamp i coronapandemin spår kring kommunikationsbranschens utveckling framåt.

Make Your Mark är ett helägt dotterbolag till Aller media AB och ingår i det nordiska byrånätverket Ahead Group som ägs av Aller media.

Make Your Mark är en content- och kommunikationsbyrå som jobbar med några av Sveriges största organisationer och varumärken, som till exempel Lärarförbundet, Försvarsmakten, Klarna, Vattenfall, Unionen och Volvo Cars. Vi växer just nu så det knakar och söker en conversion manager som kan konsten att knyta ihop det kreativa innehållet till den konverterande affären.

I den här rollen kommer du att:
– Ha en unik och värdefull spetskompetens som kommer göra dig till den självklara experten vad gäller att mäta, optimera och följa upp effekten av det innehåll vi skapar till för våra kunder.

– Få stort ansvar för att tillsammans med strategiska och kreativa kollegor hjälpa våra uppdragsgivare att krossa sina konverteringsmål.

– Ha möjlighet att forma ett för oss allt mer växande affärsområde: konvertering

Vi tror att du:
 Har mycket goda kunskaper kring hur data och analys, i kombination med innehåll, kan leda till konverterande kommunikation.
– Har en förmåga att med hjälp av analys leverera nya insikter till kreativa och strategiska kollegor.
– Är ödmjuk och kan förklara komplexa samband på ett lättbegripligt sätt, både internt och externt.
– Förstår värdet av att jobba mot uppsatta mål och KPI:er.
– Är en van användare av de vanligaste analys– och konverteringssverktygen på marknaden (Google Ads och Ad Manager, Facebook Ads Manager, LinkedIn Campaign Manager, Google Analytics).
– Har lång erfarenhet av att jobba med konverteringsfokuserade uppdrag i digitala kanaler.
– Är initiativrik, självgående och ansvarstagande.

Bonuspoäng för:
– Erfarenhet av innehållsdriven e-handel eller rekryterande uppgifter inom organisation.

När vi inte jobbar hemifrån, sitter vi på Birger Jarlsgatan 61 eller Humlegårdsgatan 6 i centrala Stockholm samt på vårt nya kontor i Åre/Östersund. Vi är cirka 60 medarbetare och har en stark bakgrund inom journalistik och kommunikation. Vi är trevliga. Vi tror på jämställdhet, mångfald, kreativitet och laganda – både internt och i relation med våra kunder. Vår vision är att vidga människors vyer, och vår mission är att utmana idéer och skapa levande innehåll som berör och förändrar. Vill du vara med? Ansök direkt här nedan!

Make Your Mark är en av Sveriges ledande och mest snabbväxande content marketing- och kommunikationsbyråer. Vi är inne i en kraftig tillväxtfas och har idag ca 60 anställda fördelade på tre kontor, två i centrala Stockholm och ett i Östersund. Make Your Mark ingår i det nordiska byrånätverket Ahead Group och ägs av Aller media som är ett av Sveriges ledande mediehus.

Om rollen
Som Business Controller kommer du erbjudas en bred, spännande och affärsnära roll där du kommer vara central i bolagets fortsatta utveckling. Du kommer arbeta i nära samarbete med moderbolaget Aller medias ekonomi- och löneavdelning som idag ansvarar för löpande bokföring, reskontra och lönehantering, men där du har det yttersta ansvaret för Make Your Marks ekonomifunktion. Du kommer även arbeta nära Make Your Marks ledning och stötta med underlag för beslut rörande företagets fortsatta utveckling. Detta är en ny roll där du kommer ges möjlighet att vara med och forma rollen samt komma med förslag på hur den ska utformas.

I den här rollen förväntas du:

  • Agera businesspartner och vara stöd i såväl ekonomiska som strategiska frågor samt drivande i att utveckla ekonomiska processer, besluts- och analysmodeller.
  • Stödja bolagets kundteam i arvodes- och lönsamhetsberäkningar kopplat till kunduppdrag eller nykundsmöjligheter.
  • Identifiera och föreslå initiativ som ökar företagets effektivitet och lönsamhet.
  • Ansvara för månadsbokslut samt övergripande månatlig rapportering.
  • Ansvara för budget- och prognosarbete.
  • Vara övergripande ansvarig för årsbokslut och årsredovisningar.
  • Vara delaktig i framtagande av styrelseunderlag.
  • Löpande följa upp KPIer, såväl ekonomiska som kommersiella.
  • I förekommande fall driva och vara delaktig i ad hoc-uppgifter. 

 
Vem är du?

    • Vi ser att du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi och har arbetat några år med liknande arbetsuppgifter.
    • Du är trygg i redovisning samt har goda kunskaper i Microsoft Office
    • Du kommunicerar obehindrat på engelska i tal och skrift.
    • Är självgående, proaktiv och ansvarstagande med förmåga att vara relationsskapande och skapa förtroende mot såväl interna som externa stakeholders.
    • Om du har tidigare erfarenhet från liknande verksamhet, eller från att ha arbetat med Microsoft Dynamics NAV, så är det meriterande.
    •  
      Tillträde och omfattning
      Tjänsten är på heltid med tillträde snarast och vi kommer därför intervjua kandidater löpande. För frågor om tjänsten, kontakta Business Development Manager Fredrik Blomqvist på fredrik.blomqvist@makeyourmark.se.

      Vi på Make Your Mark har en stark bakgrund inom journalistik och kommunikation och arbetar med några av Sveriges mest kända varumärken, organisationer och myndigheter, som exempelvis Försvarsmakten, Klarna, Lidl, Vattenfall, Apotek Hjärtat, Volvo Cars och Unionen. Vi är trevliga. Vi tror på jämställdhet, mångfald, kreativitet och laganda – både internt och i relation med våra kunder. Vår vision är att vidga människors vyer, och vår mission är att utmana idéer och skapa levande innehåll som berör och förändrar. Vill du vara med? Ansök direkt här nedan!

Idag presenterades vinnarna i Publishingpriset 2020. raren.se, som Make Your Mark gör på uppdrag av Lärarförbundet, kammade hem vinsten i kategorin Webbtidningar och webbskrifter. 

Publishingpriset är en kommunikationstävling för film, print och webb. Varje år bedömer en jury olika bidrag inom flertalet kategorier.

Make Your Mark nominerades i fem kategorier – och med Läraren.se vann vi kategorin Webbtidningar och webbskrifter. 

– Jätteroligt. Våra duktiga medarbetare producerar varje dag kvalitetsjournalistik för Sveriges viktigaste yrkesgrupp, och gensvaret har varit fantastiskt. Med det här guldet visar också branschen sin uppskattning vilket känns oerhört stort, säger Michael Jonsson, chefredaktör för Läraren.

Det var i mars 2019 som Make Your Mark tog över uppdraget att leda Lärarförbundets redaktionella satsning och löpande producera de tidningar och digitala kanaler som når ut till Fackförbundets 230 000 medlemmar. 

– Det här guldet är ett kvitto på det lyckade samarbete vi har med Lärarförbundet, säger Michael Jonsson.

I april i år kunde vi berätta att det pågått ett stort omgörningsarbete på redaktionen, som resulterat i tio nya titlar, satsning på sociala medier, podcasts och en ny nyhetssajt – läraren.se. 

– Den nya sajten och alla som bidragit till den är synnerligen värd det här priset. Det är också väldigt kul att juryn lyfter fram våra texter, som håller en väldigt hög nivå, säger Markus Thunberg, digital chef.

En expansiv och attraktiv region, i kombination med ett starkt och växande näringsliv. Det är några av anledningarna till att Make Your Mark nu etablerar sig i Åre-Östersund.

Trots att den senaste tiden till stora delar präglats av coronaepidemin går affärerna fortsatt bra för Make Your Mark. Flera nya kunder har tillkommit under året samtidigt som coronakrisen resulterat i utökade uppdrag hos vissa av byråns befintliga kunder. Nu väljer Make Your Mark att ta nästa steg i sin tillväxt och öppna upp ett kontor i Åre-Östersund.

– Jämtland i allmänhet, och Åre-Östersund i synnerhet, är en region där det händer mycket intressant just nu. Förutom att jag personligen lockades av tanken på att flytta hem, så tror vi att det finns stora möjligheter för oss som byrå att hjälpa många av de aktörer som finns i regionen med att kommunicera och marknadsföra sig själva för att nå nya målgrupper, säger Alex Råberg, business manager och strateg på Make Your Mark som också kommer att ansvara för öppnandet av det nya kontoret.

Make Your Mark etablerar sig i Östersund

Make Your Mark etablerar sig i Östersund. Från vänster Alex Råberg, Ulrika Alforsen, Fredrik Blomqvist, Markus Thunberg, Karin Hallerbäck och Jonas Terning.

Initialt kommer verksamheten bedrivas med ett huvudsakligt fokus på Åre och Östersund med omnejd. Målet är dock att växa med lokal personal och nätverk från regionen Åre-Östersund, kombinerat med spetskompetens och erfarenhet från verksamheten i Stockholm.

– Vi tror att den bästa mixen är att jobba i så stor utsträckning som det går med lokala talanger som känner till såväl regionen som de företag som är verksamma, samtidigt som vi har möjlighet att ta in viss spetskompetens och erfarenhet från våra kollegor i Stockholm i de fall det kommer att behövas, fortsätter Alex Råberg.

Make Your Mark har i dagsläget drygt 60 anställda. Bland uppdragsgivarna finns företag, fackförbund och medlemsorganisationer som Klarna, Volvo, Vattenfall, Lärarförbundet, Unionen och Svenska Golfförbundet.

– 2020 kommer att bli det starkaste året i Make Your Marks historia, och det känns kul att fortsätta vår positiva trend genom att öppna upp ett kontor i en av Sveriges mest spännande regioner. Runt Åre-Östersund finns ett starkt fokus på hälsa, friluftsliv och hållbarhet. Med den här etableringen hoppas vi vara en av många som hjälper till att driver den utvecklingen, säger Jonas Terning, VD för Make Your Mark.

Vill du veta mer?

Kontakta Alex Råberg, ansvarig Make Your Mark Åre-Östersund
073-040 36 17
alex.raberg@makeyourmark.se

    Google Analytics