Mot en fossilfri framtid

Hela Vattenfalls varumärke pekar åt ett och samma mål – ett fossilfritt liv inom en generation. Det innehåll vi tar fram ska utbilda och engagera, både dagens och nästa generation. I och utanför Sveriges gränser.

Tillsammans med Vattenfall skapar vi content som ska hjälpa konsumenterna förstå att och hur de kan bidra till resan mot ett fossilfritt samhälle. Uppdraget går ut på att ge kunderna bästa tänkbara transparens för att se att det smartaste sättet att bidra utan att offra sin livsstil är att anamma Vattenfalls vision. De berättelser vi lyfter fram visar på spännande och innovativa initiativ inom hållbarhet, men också magin som är själva elen; hur det genereras, överförs och lagras – och hur detta kommer att ske i framtiden.

Kund

Vattenfall

Uppdrag

Rörligt
Sociala medier
Nyhetsbrev
Kampanjkoncept
Employer branding
Internkommunikation

Beroende av stål

Det mesta vi tar för givet i våra liv kräver stål, som tyvärr också är en av de största källorna till koldioxidutsläpp. Därför utvecklar Vattenfall tillsammans med LKAB och SSAB just nu fossilfritt stål. Det är början på en osynlig revolution där enbart de svenska koldioxidutsläppen beräknas minska med 10 procent tack vare den nya tillverkningsprocessen.

För att belysa denna begynnande revolution tog vi fram tre olika filmer där vi får möta gitarrbyggaren, konstnären och gymägaren vars passioner gör dem beroende av stål.

Always on-innehåll i flera kanaler

För att nå våra mål har vi skapat kreativa lösningar på olika nivåer inom konceptet fossilfrihet. Instagram-kontot fungerar som en ingång till de stora frågorna, där vi håller samtalet igång med korta format som reels och quiz, vilket skapar dagligt engagemang med hög interaktion. Kontot har över 32 miljoner impressions och 3,9 miljoner unika användare, vilket visar på ett betydande genomslag.

Det internationella nyhetsbrevet The Edit erbjuder det mest djupgående innehållet, riktad till dem som verkligen vill fördjupa sig i det senaste inom innovation och fossilfri energi. Med en öppningsgrad som ofta överstiger 70 procent och över 83 000 prenumeranter på LinkedIn och e-post, har nyhetsbrevet blivit en viktig kanal för att bygga Vattenfalls expertstatus.

Rörligt

Delar av Make Your Marks uppdrag går ut på att hjälpa Vattenfall inspirera nya kunder – och samtidigt få befintliga kunder att känna att de har gjort ett bra val. Som en del i det producerade vi bland annat en filmserie om Vattenfalls innovationer som alla verkar mot målet om ett fossilfritt liv inom en generation.

Resultat

96 %

Ökningen av nyhetsbrevstrafik till awareness-bloggen, jämfört med förra året.

111 %

Ökning av organisk söktrafik till awareness-bloggen jämfört med föregående år.

34,5 %

Öppningsgrav av nyhetsbrev.

33 %

View Through Rate för kampanjen Ekohuset – det är den högsta siffran Vattenfall har haft de senaste fyra åren.

Vill du veta mer?

Kontakta Linus Fremin, Creative Director och kreativt ansvarig för Vattenfall.

maila Linus