INSTAGRAM FACEBOOK VIMEO
SE | ENG

Nöjer du dig med resultatet av ditt content – eller strävar du efter effekten?

Uncategorized

Vår nye Head of Strategy & Performance Alex Råberg tar tempen på företagens kommunikation och har ställt sin diagnos. Så botar du dig från branschens senaste epidemi – resultatsjukan.

Föreställ dig valfri branschgala. Pris efter pris delas ut till den bästa, mest kreativa och/eller effektfulla kommunikationen. Motiveringarna innehåller oftast något i stil med ”videon fick 100-tusentals visningar på YouTube” eller ”inläggen i sociala medier sågs av X tusen personer”. Eller den mest häpnadsväckande av alla ”kampanjen skapade ett enormt engagemang hos målgruppen”. Känns det igen? Tänkte väl det.

Trots att kommunikationsbranschen på det stora hela är innovativ, framåtsyftande och välmående verkar det som att vi fortfarande har väldiga problem med att förstå skillnaden mellan resultat och effekt. Det strösslas med likes, delningar, kommentarer och räckvidd på ett sätt som får en att tro dessa mått är sända från en högre makt och kommer hjälpa vartenda företag (och dess allierade byråer för den delen) att nå nya höjder. I själva verket är det inte så enkelt. Tvärtom är det väldigt sällan som antal startade strömmar på ett videoklipp, eller räckvidden på ett Facebook-inlägg, säger något om hur de övergripande affärsmålen påverkas. Men varför har vi då så lätt att fastna – och nöja oss – vid dessa siffror?

Förutom det uppenbara, att det är enkelt att mäta, är det ju faktiskt fullt mänskligt att bli glad när gilla-markeringarna rullar in. Och glad vill man ju vara! Så hur kan vi använda de ganska rudimentära resultatmått som vi ofta slänger oss med för att säga något om vad effekten faktiskt är?

Kanske är det så att det där inlägget som fått hundratals likes på Facebook faktiskt säger något mer? Kanske har det blottlagt den magiska formeln som innebär att vi framöver kan skapa fler inlägg av samma karaktär, vilket i sin tur kan bidra till ett växande engagemang kopplat till vår närvaro på Facebook?

Ett engagemang som i sin tur kan leda till att vår likability eller consideration ökar. Och från ökad likability eller consideration vet vi ju alla att vägen till fler leads eller ökad kundnöjdhet faktiskt är inom räckhåll.

Och nöjda kunder tenderar som bekant att besitta en högre betalningsvilja än missnöjda kunder. Och med kunder som inte drar sig för att betala lite extra kan ju faktiskt vinstmarginalen på sista raden påverkas om alla kort spelas rätt. Eller så kanske omsättningen kan få sig en skjuts i rätt riktning?

Oavsett vad de övergripande affärsmålen är så går det faktiskt att koppla dem till visningar, likes eller delningar. Det kräver tålamod och kunskap. Men i gengäld kanske vi äntligen kan få slippa formuleringar som ”ett enormt engagemang i målgruppen” och istället få reda på vilken effekt som kommunikationen verkligen har.

Det är snart 2019. Är det inte dags att vi lovar varandra att vi lär oss skillnaden på resultat och effekt och börjar kommunicera effekten av resultaten för att bevisa att er kommunikation verkligen gör skillnad.

Blir du inte övertygad? Eller låter det omständligt? Kontakta Alex Råberg, vår Head of Strategy & Performance, på alex.raberg@makeyourmark.se för att prata mer!

Prenumera på vårt nyhetsbrev Make Your Mark Insights.

    Google Analytics