INSTAGRAM FACEBOOK VIMEO
SE | ENG
STOCKHOLMSMÄSSAN

Dynamiskt trailerkoncept

STOCKHOLMSMÄSSAN

Dynamiskt trailerkoncept

Efter många år som contentbyrå för olika mässor på Stockholmsmässan fick vi ett utmanande uppdrag från centralorganisationen; att skapa ett trailerkoncept som kan appliceras på samtliga mässor, oavsett inriktning. Trailerfilmerna skulle kunna fungera både i sociala medier och som reklamfilm på tv. Det övergripande målet var att öka antalet förköp på nätet, att öka medvetenheten om den aktuella mässan samt att etablera en kontakt med mässbesökaren i ett tidigt skede.

Eftersom vårt förslag skulle vara lika formbart som en mässhall, och kunna innefatta allt från yogaprodukter och choklad till gräsklippare och friggebodar, landade vi i en enkel och självklar  lösning – vi utgår från en tom mässhall.

Med motion graphics byggde vi upp en fiktiv värld inne i hallen. Målet var att fånga den specifika mässans innehåll och unika atmosfär

Vi filmade en fast åkning i den 400 meter långa hallen en kväll när den för ovanlighetens skull stod tom under några timmar. Grunden var klar. Sedan började byggandet. Med motion graphics byggde vi upp en fiktiv värld inne i hallen, unik för varje mässa. Målet var att fånga den specifika mässans innehåll, men också dess stämning och atmosfär. Med hjälp av 3D/2D-objekt, musik, ljudkuliss och voice over satte vi innehåll i den tomma hallen och gav den liv.

Under 2016 har sex unika trailerfilmer producerats. De gav eko direkt. Den allra först trailern, till Stockholm Furniture and Light Fair, fick en mängd aktörer inom Stockholmsmässan att vilja vara med och arbeta fram egna trailers. När konceptet satt sig kunde nästa trailerfilm, till Nordiska trädgårdar, nå upp till miljon exponeringar. Två av de senaste filmerna ser du här. Bak- och chokladfestivalen och Hem, villa och bostadsrätt arrangeras samma helg och vi är glada att kunna konstatera att antalet biljettköp i förväg på nätet har ökat med 21,8 procent sedan föregående mässa.

 

    Google Analytics