INSTAGRAM FACEBOOK VIMEO

Så kommunicerar du om hållbarhet

Uncategorized

Allt fler bolag satsar på hållbarhet och vill kommunicera om det. Under vårt frukostseminarium gästades vi av Johan Säwensten, hållbarhetsexpert på kommunikationsbyrån Narva, som berättade om hur vi kan kommunicera om hållbarhet – för att tillsammans nå de globala målen.

Klimat och hållbarhet engagerar, inte minst vad olika företag väljer att göra för att skapa en bättre värld. För fem år sedan släpptes FN:s globala mål, Agenda 2030, som beskriver den värld vi vill skapa till 2030.

– Det är allt ifrån att utrota fattigdom och hunger till bättre utbildning och jämställdhet mellan könen. Studier har gjorts som visar att vi ligger bra till på vissa områden men sämre på andra, som klimatet, säger Johan Säwensten.

Den ekonomiska tillväxten har historiskt varit på bekostnad av miljön, och Johan Säwensten ser stora utmaningar framöver för att vi ska kunna nå målen.

– Om vi lyckas minska de globala utsläppen med cirka tio procent per år, som Parisavtalet kräver, har vi lyckats med den överlägset största omställningen i mänsklighetens historia.

Hur företag väljer att kommunicera kring hållbarhet har förändrats med åren och det är en betydligt större fråga hos bolag idag än för tio år sedan.

– Ska du bygga ett hållbart varumärke är det inget du gör över en natt, det tar tid och något du behöver jobba mycket med. Ärlighet är en viktig ingrediens i hållbarhetskommunikationen, det gäller att ni gör slag i saken och alltid agerar utifrån vad ni kommunicerar, säger Johan Säwensten.

Johan Säwesten tipsar: Så kommunicerar du kring hållbarhet

1. Fokusera mer på effekt än själva aktiviteten
Kommunicera inte bara vad ni gjort, utan fokusera på vad det ni gjort har gett för effekter.

2. Var ödmjuka och transparenta
När man kommit på någonting nytt och smart är det lätt att man sätter sig på höga hästar och då är det lätt att bli nedskjuten därifrån. Var därför transparenta även med de utmaningar ni har. Det kommer långsiktigt öka er trovärdighet.

3. Oroa er inte för mycket för green washing
Att vara för orolig för att det man vill kommunicera ska uppfattas som green washing kan göra att man väljer att inte kommunicera om det alls.

4. Kommunicera sakfrågan
Hållbarhetsinitiativ behöver exempelvis inte alltid kopplas till de globala målen. Berätta helt enkelt om det ni har gjort, det kommer ni långt med.

Gästerna bjöds på frukost från Brekkie.

Fullsatt när Make Your Mark anordnade frukostseminarium om hållbarhet och kommunikation.

Johan Säwesten, har jobbat med hållbarhetsfrågor i över tio år.

Tack till Johan Säwesten och till dig som deltog på vårt frukostseminarium. Följ oss i sociala medier för att inte missa inbjudan till nästa seminarium!

    Google Analytics