Med hjälp av eldsjälar inom hållbarhet har E.ON öppnat fler svenskars ögon för sitt arbete för förnybar och återvunnen energi. Hundratusentals svenskar har nu tagit del av historierna om lokala revolutionärer.

För ett år sedan fick vi en av våra största utmaningar. Vår kund E.ON satte upp ett viktigt mål: att arbeta mot att år 2025 enbart erbjuda förnybar och återvunnen energi. Under 2018 har vi tillsammans gjort många målinriktade – och framgångsrika – kommunikationssatsningar. På olika sätt har E.ON hyllat ledare, visionärer, innovatörer och eldsjälar som gjort små och stora initiativ inom hållbarhet – både sociala och miljömässiga.

När konceptet vinklades lokalt för Malmö, Norrköping och Örebro, tre städer där E.ON är en stor aktör, blev effekten påtaglig. E.ON som varumärke ökade markant i popularitet i mätningar kring brand awareness.

– Vi ser en tydlig positiv effekt att kunderna gillar det vi gör. Just kombinationen av lokal närvaro, relevanta ämnen och inspirerande personer med verkliga berättelser skapar engagemang, säger Karin Rosell, chef för Brand & Marketing på E.ON.

Magasin, film och kampanjer i sociala medier kring lokala hållbarhetshjältar var ett lyckat koncept för E.ON.

Förutom contentstrategi och rikstäckande kampanjer med film, reportage och infotainment gjordes de tre lokala versionerna av magasinet ”Alla är revolutionärer” där lokala hjältar och initiativ lyftes. Några av porträtten togs ut både rörligt och digitalt. Samtidigt har E.ON själva gjort både lokala events och radio-, print- och utomhusreklam kring kampanjen. Totalt sett har resultatet varit över all förväntan hos E.ON. Till exempel har magasinsutskicken haft över 20 procent läsningsgrad och på sociala medier har personporträtt och filmer skapat högt engagemang.

– Vi letar ständigt efter intressanta berättelser och personer som engagerar målgruppen, som skapar igenkänning och har ett högt läsnings- och tittarvärde. Det har vi verkligen lyckats med här med spännande personporträtt på bland andra kvinnokämpar, energichefer, nattvandrare och elbilsinnovatörer, säger ansvarig redaktör Linus Fremin på Make Your Mark.

Arbetsgrupp Make Your Mark:
Mia Nilsson, Account Director
Linn Svalin, Head of Video Production
Linus Fremin, Concept Editor
Linda Frisk, Concept Designer
Johan Forsberg, DOP
Agnes Nobel, Video Editor