Årets första frukostseminarium gästades av Katarina Graffman och Jacob Östberg, doktor i antropologi respektive professor i reklam och PR. Ämnet för morgonen var ”Välkommen till framtiden” och vi redde ut hur det vi gör idag påverkar resten av decenniet.

Vi lever i ständig förändring (om möjligt ännu snabbare nu) och oavsett om du jobbar med content marketing, kommunikation eller journalistik finns det flertalet trender och framtidsspaningar som kan vara extra bra att ha koll på.

Under seminariet delade vi även ut vår Trendrapport för 2020/2021.

Till vårt frukostseminarium bjöd vi därför in Katarina Graffman och Jacob Östberg för att se in i framtiden – men också hur vi lever idag.

För dig som inte var på plats, eller vill fräscha upp minnet, listar vi här de 10 största trenderna inför det nya decenniet, enligt Katarina Graffman och Jacob Östberg.

Läs mer: Så skapar du en succépodd

Katarina Graffman och Jacob Östberg: 10 största trenderna under 2020 – och framåt:

1. Algoritmer, algoritmer, överallt algoritmer
– Allt mer av våra beteenden, och därmed också vår konsumtion, styrs av algoritmer. Företag trålar konstant efter de digitala spår vi lämnar efter oss, bygger upp stora datamateria, och kan därmed både förutse och styra våra framtida beteenden.

2. Digital trötthet blir smolk i bägaren
– Frågan är hur människor kommer att förhålla sig till ”smarta” prylar då den ”smarta” funktionen baseras på att samla in data om hur vi beter oss i vardagen för att kunna bli just ”smart”.

3. Konsumtionen blir allt mer flytande
– Den ackumulerandets logik som tidigare styrt konsumtionen – att vi alltså ska äga grejerna vi använder – kompletteras alltmer av en tillgänglighetens logik där det viktiga är att kunna använda prylarna när vi behöver dem.

4. Vanligheten blir vanligare
– För att kunna vara med och påverka utvecklingen i framtiden krävs ett ökat fokus på mainstreamkulturen och ”vanligheten” som är det dominerande inslaget i vår kultur. Genom att fokusera på den myriad av kulturer som gömmer sig bakom “vanlighet” ökar förståelsen om mångfalden.

Katarina Graffman.

5. Allt fler lurendrejare
– I ett samhällsklimat där den etablerade vetenskapssynen alltmer utmanas till förmån för alternativa sanningar eller postsanningar är det sannolikt att olika ”dimridåarbeten” kommer att bli mer frekvent förekommande.

6. Konsumentmakten allt större – eller inte
– Den digitala eran har ibland beskrivits som ett skifte i maktförhållandet företag–konsument till fördel för konsumenten. Detta är dock något av en chimär. När människor inser att hyfsat fredliga sammanslutningar på Facebook inte får någon effekt får man ta till andra vapen.

7. Det äkta blir något att tro på
– Drivet efter det äkta kommer att explodera, speciellt eftersom mängden information ökar i en sådan hisnande hastighet. Vad som däremot kodas som äkta i en viss tid och i ett visst sammanhang kommer att skifta.

8. Slutet på navelskådandet
– Med klimatförändringar på väg är navelskådandets tid över. I takt med att förändringarna blir alltmer påtagliga kommer den nästintill egofixerade inställningen om att “det här känns rätt i min lilla värld” bli allt svårare att upprätthålla.

Jacob Östberg.

9. Skammandet kommer på skam
– Istället för att döma människors beteenden som skamliga för att de inte följer det som vi anser vara förnuftigt eller teknokratiskt rationellt måste vi integrera en vidare förståelse av människors beteenden.

10. Konsumtionskulturen är här för att stanna – men måste fyllas med ny mening
– Meningsfullhet i vardagen kan inte framledes vara synonymt med konsumtion, ackumulation av konsumtionsvaror och ett ständigt begär efter mer. Marknadslogiken måste inte – kan inte! – se ut på samma sätt i framtiden, men det betyder inte att vi helt måste överge denna logik.

Tack till Katarina Graffman, Jacob Östberg och till dig som deltog på vårt frukostseminarium. Följ oss i sociala medier för att inte missa inbjudan till nästa seminarium!